Opbrengstgericht werken is erop gericht om als team de onderwijskwaliteit te verbeteren. De kern is dat de leerkrachten hun onderwijs aanpassen aan de hand van de meetbare resultaten. Het verbeteren van de resultaten start met een grondige analyse naar de achterliggende oorzaken. Aan de hand van die analyse wordt een actieplan opgesteld met meetbare doelen. Het vaststellen van de gewenste opbrengsten zorgt voor optimale opbrengstgerichtheid.
Bij opbrengstgericht werken wordt op een systematische wijze en volgens een bepaalde cyclus gewerkt. Daarbij stellen we als team individuele doelen, groepsdoelen en schooldoelen. De doelen hebben betrekking op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Met die doelen in het achterhoofd wordt het onderwijsproces vormgegeven. Daarna kijkt de leerkracht en het team naar de opbrengsten en controleren of de gestelde doelen behaald zijn. De leerkracht analyseert de nieuwe gegevens. Aan de hand van deze analyse past hij het onderwijsproces of de doelen aan. Op deze manier is er dus steeds feedback over de kwaliteit van het onderwijs.