De eindtoets in groep 8 wordt afgenomen in april, nádat alle kinderen al zijn aangemeld / geplaatst op de school van hun voorkeur. Mocht uit de eindtoets blijken dat een kind substantieel hoger scoort dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht dit advies te heroverwegen. Eventueel kan de leerling toch hoger instromen. Scoort een leerling op de eindtoets lager dan het schooladvies, dan blijft het schooladvies staan. Vanaf 2016 kunnen scholen kiezen met welke verplichte eindtoets ze willen werken. Wij gebruiken de eindtoets van Cito. Hieronder ziet u een overzicht van de eindtoetsresultaten van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie).
Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.
Schoolanalyse De eindtoets op onze school scoorde de afgelopen jaren onder of net op het landelijk gemiddelde. Dit is niet in lijn met de schoolresultaten (methodegebonden toetsen en 2-jaarlijkse toetsen van Cito) en de mooie ontwikkelingen en beoordelingen die we hebben gehad. Op team- en directieniveau wordt er twee keer per jaar een analyse gemaakt om te kijken wat mogelijke oorzaken en wellicht verbeterpunten zijn.
De uitkomsten van de midden- en eindtoetsen in groep 3 t/m 8 worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande scores. Daarbij streven we naar continue verbetering. De ambitie van onze school is elk schooljaar op of boven het landelijk gemiddelde te scoren. We kijken hier naar de scholen in de vergelijkingsgroep.
Voor het schooljaar 2020-2021 heeft de analyse de volgende interventies opgeleverd:
– Vooraf toetsen bij rekenen in groep 3 t/m 8.
– Inzetten van concreet rekenmateriaal om het rekenen betekenisvoller te maken.
– In kaart brengen van automatiseringskennis van kinderen m.b.v. Bareka om vervolgens gericht te oefenen.
– In groep 6 t/m 8 analyseren op referentieniveaus.
– Differentiëren op inhoud en instructie.
– Leerlingen activeren door activerende, open vragen te stellen en feedback te geven op inhoud en proces.
– Inzet van de remediërende methode Bouw om preventief te werken aan leesachterstanden.
– Elke groep werkt met een weekplanning. Hierin wordt dagelijks/wekelijks geëvalueerd. Actiepunten en interventies worden hierin opgenomen.