Ons uitgangspunt is dat alle leerlingen in het nieuwe schooljaar naar de volgende groep gaan en niet doubleren. Wel kunnen leerlingen een eigen leerlijn volgen, binnen het leerstofjaarklassensysteem. Bij hoge uitzondering kunnen wij als school besluiten om een leerling langer of korter de basisschool te laten doorlopen. Dit kan maar éénmaal in de basisschoolperiode gebeuren. Er kunnen zich dus situaties voordoen waarbij in het belang van het kind leertijdverlenging of -verkorting moet worden overwogen. Het komt ook voor dat ouders een verzoek tot leertijdverlenging of -verkorting indienen. Het verlengen of verkorten van de basisschooltijd van een leerling is een besluit dat in overleg met ouders/verzorgers, groepsleerkracht, intern begeleider, gedragswetenschapper en directie wordt genomen. In alle gevallen staat het belang van de leerling voorop. Uiteraard worden alle criteria, uitgangspunten en voortgang van een leerling met ouders besproken, maar de school neemt de uiteindelijke beslissing.
Criteria en uitgangspunten voor het verlengen of verkorten van de basisschoolperiode:
Groep 1-2:
De leerling laat een achterstand/stagnering zien op cognitief, motorisch, en/of sociaal emotioneel gebied en/of op het gebied van werkhouding en concentratie (verlenging van leertijd).
De leerling heeft op alle gebieden (cognitief en sociaal emotioneel) een zeer grote voorsprong (verkorting van leertijd).
De leerling met achterstand of voorsprong kan bij zijn/haar huidige groep blijven ondanks dat het aan de criteria voldoet, als het op een eigen programma kan werken, een extra jaar of een jaar minder geen aanwijsbare meerwaarde biedt en er sprake is van positieve kindkenmerken, groepskenmerken en leerkrachtkenmerken.
Groep 3 t/m 8:
De leerling leest op AVI leesniveau Start bij de AVI toetsing in juni van het lopende schooljaar in groep 3 en heeft onvoldoende letterkennis (doublure groep 3).
Er is sprake is van een aantoonbare achterstand/voorsprong van ongeveer een jaar op meerdere leergebieden (verlengen/verkorten leertijd groep 3 t/m 8).
De leerling heeft sociaal emotionele problemen, zodanig dat dit leerprestaties in de weg staat.
Er is sprake van een aantoonbare grote voorsprong en daardoor goede aansluiting bij de hogere groep op sociaal emotioneel gebied.
De leerling heeft voldoende intelligentie en een extra jaar heeft, met grote mate van zekerheid, op cognitief vlak meerwaarde, of als er uit onderzoek gebleken is dat er sprake is van een hoge intelligentie.
De leerling met achterstand of voorsprong kan toch bij zijn/ haar huidige groep blijven ondanks dat het aan de criteria voldoet, als het op een eigen programma kan werken, een extra jaar of jaar minder geen aanwijsbare meerwaarde biedt en er sprake is van positieve kindkenmerken, groepskenmerken en leerkrachtkenmerken.