De Anne Frankschool is een gastvrije, kleinschalige school met ongeveer 200 leerlingen waar iedereen zich welkom voelt en zichzelf mag zijn. Leerkrachten nemen kinderen serieus en hebben oog en oor voor de belevenissen en het welzijn van het kind.
In het schooljaar 2017-2018 heeft de school een visietraject gevolgd waarbij we op zoek zijn gegaan naar antwoorden op de volgende vragen:
Waarom doen we de dingen die we doen (why)?
Hoe willen we dat gaan doen (how)?
Wat willen we gaan doen (what)?
De piramide van Daniel Kim hebben wij gebruikt om vanuit de basis te beginnen. De keuzes die we maken en gaan maken zullen steeds in het teken staan van onze missie en visie waarbij de ontwikkeling van de kinderen voorop staat. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat zowel kinderen als ouders zich op onze school thuis voelen.
Kernwaarden
solidariteit: iets voor een ander over hebben
respectvol: met respect omgaan met elkaar, elkaars ideeën, overtuigingen en spullen;
verantwoordelijkheid: voor eigen handelen en voor eigen en elkaars welbevinden met gevoel van veiligheid.
Missie
Wij laten kinderen ervaren dat leren leuk en zinvol is, zodat zij zich de rest van hun leven zelfstandig willen blijven ontwikkelen.
Visie
Onze inzet is dat ieder kind bij ons werkt aan eigen talenten, werkt vanuit eigenaarschap en ervaart dat leren leuk is. Elke leerling verlaat de Anne Frank met:
– Zelfvertrouwen;
– Zicht op eigen en andermans ontwikkeling;
– Talenten waarop hij/zij voort kan bouwen;
– Respect voor zichzelf, anderen en de omgeving;
– Eigenaarschap over zijn/haar eigen leerproces;
– Vaardigheden waarmee hij/zij iets kan betekenen in de maatschappij.
In ons schoolplan 2019-2023 is opgenomen aan welke strategische doelen we gaan werken en in ons jaarplan hoe we dat gaan doen.
De scholen binnen de Veluwse Onderwijsgroep zijn allen open katholieke scholen. Scholen die uitgaan van en geïnspireerd worden door de joods-christelijke traditie en de christelijk katholieke bronnen van onze samenleving. De Anne Frankschool staat nadrukkelijk open voor iedereen die onze uitgangspunten wil onderschrijven. Er is ruimte voor andere geloofsovertuigingen en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging. Concreet betekent dit dat onze scholen zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over de waarden en normen. We maken die opvattingen zo duidelijk mogelijk binnen de dagelijkse praktijk van ons onderwijs.
We denken hierbij aan:
De katholieke traditie (in de breedste zin van het woord) is bij dit alles voor ons een bron van inspiratie. We vinden deze inspiratie ook terug in het dagboek van Anne Frank. Deze inspiratiebronnen maken van onze school een plaats waar we kinderen leren om samen te leven en samen te leren. We staan open voor eenieder die deze idealen met ons deelt en eraan wil bijdragen. Kinderen komen naar de Anne Frankschool om te leren. Dat vatten we breed op. Niet alleen met verstand en kennis, maar ook door creativiteit, ontspanning en bezinning.
Tijdens uitstapjes, projecten en excursies leren we kinderen aandacht te hebben voor andere culturen en staan we stil bij maatschappelijke thema’s. Tijdens de lessen levensbeschouwing stimuleren we kinderen een eigen levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen. Dit doen we door hen in contact te brengen met belangrijke verhalen en gebruiken van de katholieke traditie, maar ook door bronnen en gebruiken van andere levensbeschouwelijke tradities te bespreken. We leren de kinderen vragen te stellen en na te denken over de verschillende geloven en rituelen. We verwachten dat alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond, meedoen aan de lessen levensbeschouwing.
In groep 4 kunnen kinderen deelnemen aan de eerste communie en in groep 8 aan het vormsel. Voorbereiding op deze sacramenten en de viering ervan worden verzorgd door de Emmaüs-parochie, samen met de betrokken ouders. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor deze activiteiten. Jaarlijks vieren we, met inbreng van de kinderen, het kerstfeest, carnaval, Palmpasen en Pasen. Het kerstfeest vieren we in de kerk. Ouders/verzorgers kunnen hierbij ook aanwezig zijn.
In de groepen 7 en 8 bezoeken kinderen elk jaar de Apeldoornse synagoge aan de Paslaan. Samen met de joodse gemeenschap herdenken de leerlingen de omgekomen joodse slachtoffers in Apeldoorn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het Holocaustmonument voor de synagoge staat hier symbool voor en is geadopteerd door onze school. Wij willen de kinderen laten beseffen dat ons leven in vrijheid geen vanzelfsprekendheid is. De eerder genoemde waarden (solidariteit, respect en verantwoordelijkheid) zijn daarbij van essentieel belang.
Identiteit is voor ons een vertrekpunt, geen eindpunt. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden, naar onze overtuiging, gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school.
De Anne Frankschool maakt deel uit van de Veluwse Onderwijsgroep. Dit samenwerkingsverband wordt gevormd door vier stichtingen: christelijk voortgezet onderwijs (CVO) met drie scholen, de brede katholieke scholengemeenschap Veluws College met vier vestigingen, Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs (AVOO) en katholiek primair onderwijs met 16 scholen.
De scholen delen een gemeenschappelijk servicebureau en hebben hetzelfde college van bestuur. De verschillende stichtingen blijven gehandhaafd en alle scholen en vestigingen, die ondergebracht zijn in de vier bestaande stichtingen, zijn zelfstandig/autonoom en werken samen daar waar dat voor alle betrokkenen voordeel oplevert.
De Veluwse Onderwijsgroep is voornemens met ingang van 1 januari 2021 een samenwerkingsbestuur te vormen, waarin de vijf stichtingen waaruit de Veluwse Onderwijsgroep nu bestaat, opgaan. Binnen het samenwerkingsbestuur kunnen scholen hun openbare karakter of levensbeschouwelijke identiteit behouden.
Stichtingsdirecteur primair onderwijs
Dhr. G. Visser
g.visser@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 51
Voorzitter CvB
Dhr. drs. W.D. Hoetmer
E-mail: info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Veluwse Onderwijsgroep
Kanaal Noord 350
7323 AM Apeldoorn
www.veluwseonderwijsgroep.nl
De overheid vergoedt de scholen niet volledig. Om toch een aantal feestelijke activiteiten te kunnen organiseren, vragen wij de ouders een jaarlijkse financiële bijdrage. Let wel, het gaat hierbij om een vrijwillige ouderbijdrage. Deze wordt geïnd door de Ouderraad. De hoogte van de bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld. Aan het begin van ieder schooljaar wordt middels een schrijven bekend gemaakt wat de ouderbijdrage voor het nieuwe schooljaar is.
De bijdrage voor het huidige schooljaar 2020-2021 is nog niet vastgesteld. September 2020 wordt dit toegevoegd aan de schoolgids.
2018-2019:
Op school vanaf september 2018 | Op school vanaf januari 2019 | Op school vanaf mei 2019 | |
– Eerste kind | €42,00 | €21,00 | €10,00 |
– Tweede kind | €39,50 | €19,75 | €10,00 |
– Derde en volgende kind | €37,00 | €18,50 | €10,00 |
U kunt de ouderbijdrage overmaken op:
Ibannummer: | NL49 INGB 0008 2995 25 |
t.n.v.: | KBS Anne Frank |
Onder vermelding van: | Ouderbijdrage “naam kind” “groep kind” |
De Anne Frankschool werkt met een leerstofjaarklassensysteem. In een schooljaar krijgen de leerlingen dezelfde basisstof aangeboden waarbij we rekening houden met en inspelen op individuele verschillen. Op onze school hebben we acht groepen. Leerlingen van dezelfde leeftijd zitten over het algemeen bij elkaar in de groep. De groepen 1/2 werken de hele week samen in een zogenaamde combinatiegroep. De andere groepen doen dat bij een aantal vakken ook. Op deze manier leren leerlingen veel van elkaar. Kinderen werken vaak samen. Diverse vormen van coöperatief leren (samenwerkend leren) zorgen ervoor dat ons onderwijs uitdagend en effectief is. Kinderen die speciale zorg vragen, worden in eerste instantie in hun eigen groep geholpen met een speciaal programma of extra oefen- of verrijkingsstof. In een uitzonderlijk geval krijgt een kind hulp buiten de klas. Het leren gebeurt meestal op school. Voor een proefwerk moet ook thuis geleerd worden. In de bovenbouw is het de gewoonte dat de leerlingen huiswerk meekrijgen. Soms vragen we u om thuis te helpen.
De kleuters hebben op ons schoolterrein een eigen gebouw. In twee ruime lokalen en een speellokaal kunnen de kinderen uitgebreid met elkaar onderzoeken, experimenteren en ontdekken. Dit zijn sleutelbegrippen in goed onderwijs aan jonge kinderen. Wij zijn van mening dat kinderen pas echt leren als ze optimaal betrokken zijn. Je veilig voelen en het hebben van zelfvertrouwen zijn daarbij essentiële voorwaarden. Wij zoeken daarom voortdurend naar uitdagende, leerzame activiteiten waarin veel te ontdekken valt met en voor onze kinderen. Eigen ervaringen, plannen en ideeën van de kinderen nemen een belangrijke plaats in binnen ons onderwijs. Zo komen wij te weten wat voor onze kleuters echt uitdagende en leerzame activiteiten kunnen zijn.
De verschillende ontwikkelingsgebieden, taal en lezen (ook: beginnende geletterdheid), rekenen (ook: beginnende gecijferdheid), fijne motoriek en grove motoriek (beweging), expressie, Engels, wereldoriëntatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling komen spelenderwijs in de vorm van thema’s aan de orde.
We gaan hierbij methodisch te werk. Daarnaast neemt samenwerkend leren een belangrijke plaats in binnen ons (kleuter)onderwijs. Wij vinden dat je samen veel meer weet en kunt leren dan alleen. Wij stimuleren en organiseren daarom samenwerking tussen de kinderen onderling. In ons onderwijsaanbod houden we rekening met de verschillen tussen kinderen. Concreet betekent dit dat wij de lesstof op verschillende niveaus aanbieden.
In de onderbouw hebben de leerlingen een stevige basis gelegd voor de middenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. Het (aanvankelijk) lezen, het leren schrijven, taal en rekenen staan centraal, aangevuld met expressievakken en een thematische aanbieding van wereldoriëntatie. In de loop der jaren leren de leerlingen steeds zelfstandiger te werken. Ook in de midden- en bovenbouw bieden we de lesstof op meerdere niveaus aan.
In de midden- en onderbouw besteden we veel aandacht aan de basisvaardigheden: taal, lezen, schrijven en rekenen. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie.
In het taalonderwijs breiden leerlingen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos schrijven. Daarnaast leren ze hoe je een goedlopende zin schrijft. In de bovenbouw gaan leerlingen ook zinnen ontleden en woorden benoemen. Bovendien leren kinderen hoe ze zowel mondeling als schriftelijk hun eigen mening kunnen vormen en verwoorden.
Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving. Bij technisch lezen gaat het om het hardop lezen van woorden of een tekst. Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en kunt verwerken. Begrijpend lezen is een van de belangrijkste studievaardigheden.
We vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. Met een bezoek aan de bibliotheek, een leeshoek in de groep, speciale aandacht voor de Kinderboekenweek en andere activiteiten vergroten we het leesplezier van de kinderen. In de bovenbouwgroepen houden kinderen een leesbeurt en/of spreekbeurt.
Behalve dat we leerlingen leren duidelijk te schrijven, is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen.
Bij ons rekenonderwijs krijgen leerlingen inzicht in getalsystemen en leren ze werken met verschillende oplossingsstrategieën. We gaan uit van de wereld om ons heen. Kinderen leren rekenen door het praktisch oplossen van (reken)problemen die ze in het dagelijks leven (kunnen) tegenkomen.
Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de wereld om hem/haar heen steeds groter. De vakken wereldoriëntatie, seksuele vorming en verkeer gaan daar dieper op in. We werken met de methode Blink Wereld geïntegreerd. Deze methode laat kinderen op een onderzoekende en ontdekkende manier kennis maken met de wereld om hen heen. Wereldoriëntatie wordt in samenhang aangeboden waarbij ook ruimte is voor eigen onderzoek. De leerkracht is als het ware de reisleider die de kinderen op hun reis door de wereld langs de hoogtepunten leidt. De kinderen gaan dingen ontdekken die zij boeiend vinden en dat kan voor elk kind iets anders zijn.
De geïntegreerde thema’s sluiten aan bij hoe kinderen naar de wereld kijken en zorgen er tegelijkertijd voor dat de belangrijkste aspecten van de wereld aan bod komen. Denk aan onderwerpen als klimaatverandering, verschillende culturen of de verdeling van eten. Binnen een thema werken de kinderen aan een eindopdracht. Het ene thema heeft meer aspecten van aardrijkskunde en geschiedenis in zich, het andere thema is bijvoorbeeld meer gericht op natuur en aardrijkskunde. Met alle thema’s samen worden alle kerndoelen van wereldoriëntatie, inclusief burgerschap, gedekt.
Het lespakket Relaties & Seksualiteit wordt gebruikt vanaf groep 1. Leerlingen worden op een speelse en leeftijdsadequate manier ondersteund bij hun relationele en seksuele ontwikkeling.
Bij verkeer leren de leerlingen hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. Ook leren zij dat zij als voetganger en fietser kwetsbaar zijn en daar hun verkeersgedrag op moeten afstemmen. In groep 7 doen de leerlingen verkeersexamen. Dit bestaat uit een theorie- en praktijktest.
Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit staat niet los van een vak, maar loopt door alle activiteiten heen. In de diverse kunstdisciplines zoals: beeldend, fotografie/media, muziek, dans, drama, tekenen, koken, cultureel erfgoed en literatuur is er speciale aandacht voor expressie en creativiteit. Wij vinden het belangrijk leerlingen het vertrouwen te geven om zich uit te drukken. Het kunstkabinet zorgt daarbij voor verdieping van ons cultuuronderwijs. Elk jaar doen we ook mee aan het Cultuurmenu georganiseerd door Markant. Verspreid over het schooljaar nemen we deel aan verschillende activiteiten op kunstgebied. De groepen 1 t/m 8 bieden we gedurende het schooljaar de kunstdisciplines uit onder meer het kunstkabinet aan. Soms worden de lessen groepsdoorbroken gegeven. Kinderen leren dan met kinderen uit andere groepen samenwerken.
Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4-jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. Dit gaat op een speelse manier in de vorm van spelletjes, verhalen voorlezen en liedjes zingen. Jonge kinderen pikken grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Daarnaast zijn ze nog niet bang om fouten te maken bij het spreken. Bovendien krijgen ze niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal, maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken zullen op latere leeftijd makkelijker meer talen kunnen leren. Uit onderzoek blijkt dat een kind dat op de basisschool al vroeg een vreemde taal heeft geleerd, een voorsprong heeft op kinderen die dit niet gehad hebben. In groep 3 wordt de intensiteit van het Engelstalige programma tijdelijk wat minder omdat de kinderen nu ook Nederlands leren lezen en schrijven. In groep 4, 5 en 6 neemt de intensiteit van het Engelstalige programma weer toe. De inhoud van de lessen zal in de groepen 7 en 8 verbreden om hen voor te bereiden op het Voortgezet onderwijs.
De ontwikkeling op het gebied van de digitale technologie gaat met enorme sprongen. Onze school gaat ook actief mee in deze ontwikkeling. We leren de kinderen omgaan met hedendaagse technologie en volgen de ontwikkelingen in de digitalisering van de onderwijstechnieken en -methoden. Ieder klaslokaal heeft een aantal computers die kinderen kunnen gebruiken. Ook kunnen leerlingen gebruik maken van laptops en iPads. Allereerst leren we de kinderen hoe ze met de computer om moeten gaan. We gebruiken de computers om informatie op te zoeken en om extra oefeningen te maken die aansluiten bij de behandelde lesstof. Uiteraard zijn alle computers aangesloten op het internet. De elektronische leeromgeving van Mijn omgeving Online biedt ruime en veilige mogelijkheden om de kinderen in meer situaties met software en internet te laten werken. Alle groepen beschikken over een digitaal schoolbord. Met een digitaal schoolbord zorgen wij ervoor dat leerlingen op een dynamische manier enthousiast, geïnteresseerd en betrokken zijn binnen de lesomgeving. Lesmateriaal kan digitaal behandeld worden, of er wordt gebruik gemaakt van internet of videomateriaal met geluid.
Naast de al aanwezige leermiddelen werken we ook met Snappet. Hiermee kunnen we ons ICT-onderwijs verbreden en verrijken. In de groepen 4 t/m 8 verwerken de kinderen de opdrachten voor rekenen op een eigen tablet. De kinderen krijgen direct feedback en de leerkracht kan direct inspelen op wat het kind nodig heeft.
Door de opkomst en aanwezigheid van allerlei technieken, bewegen mensen steeds minder. Wij willen leerlingen meegeven dat bewegen gezond en vooral ook erg leuk is. Elke week krijgen de leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gymles van een vakdocent bewegingsonderwijs.
De groepen 3 t/m 8 gymmen in de gymzaal op ons eigen schoolterrein. De kleuters gebruiken daarvoor hun eigen speelzaal. Alle kinderen spelen dagelijks buiten.
Scholen hebben de opdracht om actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen te bevorderen. Bij actief burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Onder sociale integratie wordt verstaan de deelname aan de maatschappij en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur.
Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. We richten ons daarbij op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.
Een aantal jaren geleden hebben wij het coöperatief leren ingevoerd. Deze intensieve samenwerkingsvorm tussen kinderen bevordert een positief pedagogisch klimaat, waar leerlingen begrip en respect tonen voor het anders zijn. De leerlingen kunnen elkaars maatjes zijn bij het oplossen van problemen tijdens het zelfstandig werken. In het kader van de doorgaande lijn zijn afspraken gemaakt over routines (hoe) en structuren (wat) zodat kinderen eind groep 8 over een flink aantal coöperatieve werkvormen beschikken. Wij ervaren dat coöperatief leren een positief effect heeft op de leerprestaties en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Hoewel dit ontwikkelingsgebied geen apart vak is, besteden wij hier op school veel aandacht aan. Wij zijn ons ervan bewust dat kinderen pas tot leren kunnen komen als zij zich prettig voelen en op hun gemak zijn. Aan het begin van elk schooljaar krijgt dit gebied extra aandacht, met name in het kader van groepsvorming.
Kanjertraining
Een aantal jaren geleden zijn we met de Kanjertraining gestart. De Kanjertraining is door het Nederlands Jeugdinstituut goedgekeurd als antipestprogramma. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Het doel van de Kanjertraining komt er in het kort op neer dat elk kind leert op een goede manier om te gaan met zichzelf en met anderen. Dit gebeurt met behulp van een Kanjerboek en bijbehorende oefeningen. Kinderen leren positief over zichzelf te denken en over anderen. Daardoor hebben ze minder last van sociale stress en dat komt de schoolprestaties uiteindelijk ten goede.
Afspraken die wij vanuit de Kanjertraining hanteren zijn:
• Wij vertrouwen elkaar
• Wij helpen elkaar
• Niemand speelt de baas
• Niemand lacht uit
• Niemand doet zielig
Op onze school werken wij met het leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling dat aansluit bij de Kanjertraining. De Kanjervragenlijst behorende bij het leerlingvolgsysteem, is positief beoordeeld door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). De onderwijsinspectie gebruikt vanaf 1 augustus 2014 de Kanjervragenlijst voor het beoordelen van de sociale competenties van leerlingen. Betrokkenheid van ouders bij het goed houden c.q. verbeteren van een goede sfeer op school is heel belangrijk. Wij verwachten van ouders dat zij kennisnemen van onze werkwijze en de afspraken van de Kanjertraining onderschrijven. Bij de start van uw kind ontvangt u informatie en de Kanjerafspraken op een poster. Het Kanjerboek voor ouders is eventueel te bestellen via school of op aanvraag te leen. Voor meer informatie: www.kanjertraining.nl
Jaarlijks hebben alle groepen een sport- en speldag met de Koningsspelen en 1 keer in de twee jaar een schoolreisje voor de groepen 1 t/m 7.
Groep 7 gaat jaarlijks op prehistorisch kamp in het natuurpark Berg en Bos. De geschiedkundige component, de afhankelijkheid van de natuurlijke omgeving en het aangewezen zijn op elkaar zijn de belangrijkste elementen. Groep 8 gaat aan het eind van het schooljaar drie dagen op kamp om de basisschoolperiode gezamenlijk af te sluiten. Voor beide kampen wordt een vrijwillige, financiële bijdrage aan ouders gevraagd.
De pleinfeestcommissie kiest elk jaar een sociaal project in het kader van ontwikkelingssamenwerking. Het project wordt altijd feestelijk afgesloten. Ook kan er gekozen worden om geld in te zamelen voor een goed doel of een doel in de buurt van de kinderen. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid.
Pleinfeest
Sinds 1981 organiseert de pleinfeestcommissie (bestaande uit ouders en leerkrachten) aan het begin van elk schooljaar het pleinfeest voor alle kinderen, hun ouders en andere belangstellenden. Op dit feest worden allerlei activiteiten op het schoolplein georganiseerd. De opbrengst van het feest gaat naar een gezamenlijk gekozen goed doel of een doel dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Op deze manier leren we de kinderen al van jongs af aan dat de wereld groter is dan school alleen.
De gemeente Apeldoorn organiseert, verspreid over het schooljaar, allerlei sporttoernooien. De Anne Frankschool is veelal enthousiast vertegenwoordigd. Zo doen we bijvoorbeeld mee aan het schoolvoetbal en de avondvierdaagse. Wij vinden bewegen gezond en meedoen belangrijker dan winnen.
De kinderen van de groepen 5 t/m 8 kunnen meedoen aan ‘Sport van de maand’. Dit is een activiteit van Accres, in samenwerking met de verschillende sportverenigingen en georganiseerd in het kader van sportstimulering. Kinderen kunnen na schooltijd kennismaken met een bepaalde sport. De aanmelding/inschrijving voor ‘Sport van de maand’ regelen ouders/verzorgers zelf via internet. Voor de duidelijkheid: deelname aan deze activiteiten valt onder verantwoordelijkheid van de ouders.
Onze school heeft het Joodse monument bij de Apeldoornse synagoge aan de Paslaan geadopteerd. Wij willen kinderen laten beseffen dat ons leven in vrijheid geen vanzelfsprekendheid is en dat er mensen geweest zijn die voor onze vrijheid hun leven hebben gegeven. Tijdens de jaarlijkse herdenking met leerlingen uit groep 7 en 8 wordt hier nadrukkelijk bij stilgestaan.
Kleuters hebben ruimte en geborgenheid nodig. De kinderen van groep 1 en 2 hebben bij ons hun eigen gebouw en hun eigen speelplaats. In het gebouw zijn twee ruime werklokalen met alle voorzieningen die kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen spelen, werken en ontdekken. Daarnaast hebben zij de beschikking over hun eigen speelzaal en een gemeenschappelijke hal die voor allerlei activiteiten gebruikt kan worden.
De groepen 1 en 2 hebben een eigen speelzaal waar ze minstens twee keer per week gymmen. De kleuters gymmen in hun ondergoed en goedpassende gymschoenen.
De groepen 3 tot en met 8 maken gebruik van de grote gymzaal, die direct grenst aan onze speelplaats. Daarom kunnen wij, zonder een straat over te steken, veilig naar de zaal gaan. Voor de groepen 3 tot en met 8 geldt: het is verplicht om gymkleding en goedpassende gymschoenen te dragen. Voor alle groepen geldt dat sieraden tijdens de gymles af moeten en dat lange haren in een staart moeten.
Opvang
De Anne Frank werkt samen met MAM’s kinderopvang. MAM’s kan voor u en uw kind de voor- en naschoolse opvang regelen. Er zijn regelmatig momenten van overleg tussen school en een medewerker van de opvang.
Continurooster
De Anne Frankschool heeft sinds het schooljaar 2019-2020 een 5-gelijke dagenrooster. Dit betekent dat alle kinderen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan. Alle kinderen eten tussen de middag op school, in de eigen klas.
Samen met MAM’s
MAM’s Kinderopvang biedt kinderopvang aan die aansluit bij de opvoeding. Tegelijkertijd is het een uitbreiding van de bestaande leefwereld van het kind. Dagelijks biedt MAM’s een warme, passende speelomgeving voor kinderen waarin ze met liefde en vakkennis worden begeleid. MAM’s en de Anne Frankschool hebben afspraken gemaakt om samen te werken zodat een sluitend netwerk ontstaat rondom kinderen, wat maakt dat er een natuurlijke overgang is van het MAM’s Kinderdagverblijf naar de Anne Frankschool en naar de MAM’s BSO na schooltijd.
voor- en buitenschoolse opvang (vso en bso)
De voor- en naschoolse opvang van onze school wordt georganiseerd door MAM’s. Het huiselijk ingerichte kinderdagverblijf en de uitdagende buitenschoolse opvang bevinden zich aan de Canadalaan 11, op loopafstand van de Anne Frank.
Inschrijven bij MAM’s
Bij MAM’s zijn alle kinderen welkom. Inschrijven kan het beste via de website en hier zijn geen administratiekosten aan verbonden. Op de website staan de vestigingen die MAM’s heeft. Ga naar de vestiging waar u uw kind wilt aanmelden. Hier vindt u de button ‘inschrijven’. Als u hierop klikt, verschijnt het inschrijfformulier van uw vestiging. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in en klik op de button ‘verzenden’. De inschrijving wordt nu verzonden en u zult auto-reply in uw mailbox ontvangen. Vervolgens neemt MAM’s contact met u op voor het maken van een afspraak. Ook hier zijn geen kosten aan verbonden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mam’s Canadalaan 055 – 522 50 85
E-mail: canadalaan@mamskinderopvang.nl
Het team bestaat uit een stichtingsdirecteur, een locatiedirecteur, leerkrachten, bouwcoördinatoren, een intern begeleider, ondersteunend personeel en een administratieve kracht.
Elke klas heeft één of twee leerkrachten. De leerlingen hebben het meest contact met hun juf of meester. Zij verzorgen de meeste lessen en dragen zorg voor alles wat de groep aangaat. Bij de kleuters wisselt een kind van leerkracht na in ieder geval één jaar in groep 1 gezeten te hebben. In een uitzonderlijk geval zal de kleuter bij dezelfde leerkracht blijven.
De leerkracht is verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderwijs en het begeleiden van de leerlingen. Hij/zij is het eerste aanspreekpunt voor de ouders/verzorgers. Gelukkig worden we regelmatig bijgestaan door behulpzame ouders of verzorgers. Zo helpen zij ons bij excursies, bij de techniekochtend, grote rekendag en bij veel andere zaken. Deze extra handen maken allerlei activiteiten mogelijk. Alle hulp is welkom!
Het managementteam bestaat uit de stichtingsdirecteur en de locatiedirecteur. De locatiedirecteur is het eerste aanspreekpunt in de school voor leerkrachten en ouders / verzorgers en draagt zorg voor de dagelijkse gang van zaken. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de stichtingsdirecteur. Naast het directie-MT bestaat er ook een MT op schoolniveau. Deze bestaat uit de locatiedirecteur, intern begeleider en bouwcoördinatoren.
De aanwezigheid van een intern begeleider in de schoolorganisatie is een voorwaarde om planmatig te werken en optimaal met de zorgverbreding en leerlingenzorg bezig te zijn. De leerkracht kan de intern begeleider in de zorg over een leerling betrekken en zal de ouders hiervan in kennis stellen. U kunt als ouder ook in gesprek gaan met de IB-er als u dit wenst.
Vanaf het schooljaar 2020-2021 is de Anne Frankschool onderdeel van opleidingsschool De Stedendriehoek.
De Stedendriehoek is een partnerschap van 50 scholen en de pabo van Saxion Deventer. De scholen liggen in de driehoek Deventer, Apeldoorn, Zutphen en in de kring daaromheen.
Als opleidingsschool bieden wij de studenten van pabo Deventer een kwaliteitsleerwerkplek, waar zij zich optimaal kunnen voorbereiden op de beroepspraktijk. Ook draagt het partnerschap bij aan de professionalisering van onze leerkrachten, het ondersteunen van schoolontwikkeling en het doen van onderzoek.
Wij formeren als opleidingsschool een kwaliteitswerkplek geformeerd voor de pabostudenten, waarin zij als a.s. collega gezien worden en betrokken worden bij zoveel mogelijk taken en activiteiten die behoren tot het beroep van leerkracht basisonderwijs. De opleider in de school is gecertificeerd en zeer betrokken bij het samen opleiden.
Elke opleidingsschool heeft een leerteam waarin leerkrachten, pabodocent en studenten onderzoek doen naar een onderwijssituatie die men wenst te verbeteren met verantwoorde en gedegen interventie.
Als een leerkracht door ziekte, scholing of verlof niet op school is, wordt er door de schoolleiding geprobeerd voor vervanging te zorgen. Mocht het niet lukken een vervanger te regelen, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. In een enkel geval zijn we genoodzaakt leerlingen vrij te geven. U krijgt daar dan bericht over.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren en ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd stoppen in studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband bijvoorbeeld tijdens studiedagen, maar het komt ook voor dat een individuele leerkracht zich verder ontwikkelt op een bepaald gebied. De meeste cursussen vinden plaats buiten de lesuren. Een enkele is gepland onder schooltijd, in die gevallen zijn de leerlingen vrij of is vervanging noodzakelijk.
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op hun ontwikkeling volgen we de vorderingen van onze kinderen nauwgezet, zowel op cognitief gebied als op sociaal-emotioneel gebied. Op een aantal vaste momenten in het jaar worden alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen en gevolgd in hun complete ontwikkeling. In alle groepen worden deze aspecten nauwkeurig gevolgd met een digitaal leerlingvolgsysteem. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden in ons administratiesysteem Parnassys. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken, handelingsplannen en gesprekken met ouders.
Op onze school wordt gewerkt met groepsplannen en individuele handelingsplannen. De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met de intern begeleider de vorderingen op leerling- en op groepsniveau en op welke wijze er extra aandacht nodig is. De leerkracht blijft voor ouders het eerste aanspreekpunt. De intern begeleider zit indien gewenst bij oudergesprekken en kan, indien nodig, ook door ouders zelf worden benaderd.
Bij dyslexie komt het lezen en spellen bij sommige leerlingen langzaam op gang, terwijl zij wel een gemiddelde intelligentie hebben. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de lees- en/of spellingproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen deze problemen samen voorkomen, maar ook los van elkaar. Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als: ‘Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau’. Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen.
Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie geeft adviezen over hoe de school kinderen met leesproblemen kan begeleiden en ondersteunen. Ruim de helft van de kinderen gaat met deze hulp snel en goed vooruit. Is er ondanks extra hulp toch geen vooruitgang eind groep 3/midden groep 4, dan kan er sprake zijn van dyslexie en is het raadzaam een dyslexie-onderzoek te laten verrichten door een erkend instituut of bureau. Op school mogen wij alleen signaleren dat een kind kenmerken heeft van dyslexie.
Het is belangrijk om dyslexie vroegtijdig te signaleren, vandaar dat wij op het intakeformulier al vragen of er dyslexie in uw familie voorkomt. Wij gebruiken op onze school de kleuterscreening voor oudste kleuters en voor alle andere leerlingen het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Uiteraard worden stagnaties in de lees- en spellingontwikkeling altijd met de ouders/verzorgers besproken. Als aan de criteria voor de aanvraag van vergoeding voor onderzoek en begeleiding van dyslexie wordt voldaan, zullen wij de ouders adviseren een aanvraag te doen en zullen wij als school een leesdossier aanleveren. Om meer informatie toegankelijk te maken voor leerlingen met een leeshandicap, zoals kinderen met een visuele beperking en/of dyslexie hebben wij diverse hulpmiddelen.
Begaafde kinderen denken en leren op een andere wijze dan hun leeftijdgenootjes, waardoor aansluiting soms veel energie kost. Bovendien vraagt hun leer- en denkwijze een andere manier van begeleiden. Wij compacten de lesstof voor deze leerlingen en bieden per vakgebied uitdaging en/of verdieping aan.
Compacten van het werk betekent het indikken van de leerstof door al het voor de (hoog)begaafde leerling overtollige leerstof weg te laten.
Verbreden/Verrijken van het werk betekent dat er een hogere complexiteit/moeilijkheidsgraad van het werk wordt aangeboden. Door een hogere complexiteit aan te bieden worden metacognitieve vaardigheden gestimuleerd.
Wij werken in groep 4 t/m 8 onder andere met de Pittige Plus Torens. Door middel van pittige, prikkelende en uitdagende lessen leren wij kinderen ook ‘leren’. Ze leren plannen en samenwerken, maar ook het maken van fouten is een thema dat behandeld wordt. In groep 1 t/m 3 bieden de materialen uit de Levelboxen en Pienter extra verdieping en uitdaging.
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Het pestprotocol van de Kanjertraining is opgenomen in ons anti-pestbeleid.
De veiligheid in en rondom onze schoolgebouwen wordt gecontroleerd door de ARBO werkgroep. Deze werkgroep houdt zich bezig met de veiligheid in en rondom onze schoolgebouwen. De vierjaarlijkse risico-inventarisatie die de ARBO maakt is daarbij richtinggevend. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt. Het ondersteunend personeel houdt mede toezicht op wat er in school gebeurt. Meerdere teamleden zijn bedrijfshulpverlener en er vinden geregeld ontruimingsoefeningen plaats.
Op de Anne Frankschool is verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Doel is de verkeersveiligheid rondom de school te verbeteren. Door middel van het schoolbulletin wordt u op de hoogte gehouden van de plannen, activiteiten en resultaten. In overleg met buurtbewoners en de wijkagent letten we gezamenlijk op de verkeersveiligheid om de school. Middels ons schoolbulletin attenderen wij ouders op hun verkeer- en parkeergedrag aan de Bas Backerlaan, Mariannalaan en Regentesselaan.
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders, leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens valt hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersoon bij ons op school is: Ellen Broekman, e.broekman@veluwseonderwijsgroep.nl.
Het Advies Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is per 1 januari 2015 opgegaan in een nieuwe organisatie: adviezen meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ‘Veilig Thuis’. De school kan in geval van zorg over een kind of de thuissituatie bij dit meldpunt advies vragen. Bij zeer ernstige zorg over een leerling kan overgegaan worden tot melding. Meer informatie: www.vooreenveiligthuis.nl.
Als alles verloopt zoals we verwachten zal uw zoon/dochter na groep 8 zijn/haar schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. Aan het begin van het schooljaar wordt op een school voor voortgezet onderwijs (VO) aan de ouders van groep 8 de procedure en het tijdspad betreffende de advisering globaal uitgelegd. Aansluitend verzorgt de VO-school een informatieavond over de verschillende mogelijkheden die de scholen van het voortgezet onderwijs bieden. Ook de Cito-eindtoets en de rol van deze toets in de advisering wordt kort besproken.
Advisering
Om tot een zo evenwichtig mogelijke advisering met betrekking tot het voortgezet onderwijs te komen kijken we naar verschillende aspecten. Het is belangrijk het kind te zien binnen een groter geheel, waarbij gedrag, zelfstandigheid, tempo, concentratie, werkhouding, samenwerking, motivatie, interesse in schoolse zaken, huiswerkhouding, het leerresultaten van voorgaande jaren (methodetoetsen en leerlingvolgsysteem) en observaties van collega’s meegewogen worden. Eind groep 7 wordt een pré-advies gegeven. Tijdens dit gesprek wordt ook gevraagd naar uw verwachtingen ten aanzien van het vervolgonderwijs voor uw kind.
Vervolgens krijgt de leerling in groep 8 een voortgangsgesprek, gevolgd door het definitieve schooladvies. De leerkracht van groep 8 zal namens de school een advies geven over het meest geschikte niveau voor uw kind. Tijdens dit laatste gesprek, komen de volgende zaken aan bod:
Alle ouders krijgen het advies, verwerkt in een onderwijskundig rapport, mee naar huis om het rustig door te nemen en moeten dit vervolgens voor gezien tekenen. De school geeft het onderwijskundig rapport, met daarin het advies uiterlijk 1 maart door aan de middelbare school van uw keuze. Daarnaast maakt uw kind een eindtoets. De resultaten daarvan zijn in mei bekend. Als een leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.
Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep. Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nl
Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren maken we gebruik van de Kanjerafspraken en worden er gezamenlijke klassenregels opgesteld. Ze helpen ons om respectvol met elkaar om te gaan.
De basisregels uit de Kanjertraining versterken gewenst gedrag:
Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, zal er een passende maatregel volgen. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en leerlingen kan een leerling geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met leerling, ouders, leerkracht en directie. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een leerling, dat de leerling niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het college van bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen.
De gezondheid van onze kinderen staat voorop. Kinderen moeten rookvrij kunnen opgroeien. De Anne Frankschool heeft een duidelijk beleid met betrekking tot roken: in school en op het schoolplein mag niet gerookt worden. Dit geldt zowel voor activiteiten die voor als na schooltijd plaatsvinden. Met ingang van 1 augustus 2021 is het verplicht een rookvrij schoolplein te hebben. Daarom is ook ons schoolplein rookvrij.
Honden op het plein
Honden zijn op ons schoolplein niet toegestaan. Dit heeft er mee te maken dat sommige kinderen bang zijn voor honden en anderen denken dat ze elke hond kunnen aaien. Daar is niet elke hond van gediend.
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Op 25 mei 2018, is de nieuwe privacywet, de AVG, ingegaan. In deze Europese wet worden de gegevens van personen beter beschermd. U kunt hier meer over lezen op: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving
Voor ons als school zorgt deze wet voor bewustwording dat wij zeer zorgvuldig met de gegevens van u en van uw kinderen om blijven gaan.
– Aan ouders/verzorgers wordt jaarlijks, bij aanvang van het schooljaar, gevraagd om toestemming te geven voor het publiceren van foto’s en/of filmpjes. Hierbij vermelden wij duidelijk waar deze foto’s worden gepubliceerd. (O.a. website, Facebook, enz.)
– Wij delen alleen gegevens van kinderen met derden (arts, logopedist, CJG, enz.) als u daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven. Het overdragen van informatie over leerlingen gaat via de ouders/verzorgers.
– Foto’s en/of filmpjes die u zelf maakt op school of tijdens een schoolactiviteit mag u niet zomaar plaatsen op sociale media of delen met anderen als daar andere kinderen op staan en door de ouders geen toestemming is gegeven. Wij vragen van u terughoudendheid in het maken van foto’s en/of filmpjes en respectvol om te gaan met de privacy van een ander.
Indien u foto’s en filmpjes maakt dan kunt u deze wel delen met de leerkracht, die vervolgens de foto’s en/of filmpjes kan screenen en daarna kan delen.
Mocht u uw toestemming willen wijzigen gedurende het schooljaar, dan kunt u dit melden bij de administratie.
Gebruik beeldmateriaal
Op verschillende manieren informeren we nieuwe en huidige ouders over het onderwijs op onze school. Dit doen we o.a. door middel van het maken van foto’s en video’s. Deze opnames worden gemaakt tijdens verschillende gelegenheden, bijvoorbeeld tijdens activiteiten, schoolreisjes en lessen. Ook uw zoon/dochter kan op deze foto’s (en soms in video’s) te zien zijn. We gaan zorgvuldig om met beeldmateriaal van uw zoon/dochter.
Voor het publiceren van beeldmateriaal in onze voorlichtingsmaterialen, zoals een poster, brochure of op onze website, vragen wij eenmalig toestemming aan de ouder die het ouderlijk gezag heeft over zijn/haar zoon/dochter. Uw toestemming geldt alleen voor foto’s en video’s die door ons, of in onze opdracht worden gemaakt.
U mag altijd terugkomen op de door u gegeven toestemming. Wij wijzen u hier jaarlijks op in onze nieuwsbrief.
Het kan voorkomen dat ouders zelf foto’s maken tijdens schoolactiviteiten. Wij hebben daar geen invloed op, maar we vragen ouders terughoudend te zijn bij het plaatsen van foto’s en video’s op internet of social media.
Kinderen zitten maar een deel van de dag op school, een groot deel van de dag brengen ze door in de buurt. Daarom zijn er contacten met onder andere de gemeente, het buurtnetwerk, de wijkagent, Bureau Halt, maatschappelijk werk, de stichting ondersteuning kunst- en cultuureducatie Markant, CODA en de GGD. Ook zijn er contacten met de Emmaüsparochie. Contacten met instellingen in de directe omgeving van de school kunnen van belang zijn voor het welzijn van het kind, zoals het sociaal-cultureel werk en het buurtmaatschappelijk werk.
In sommige gevallen kan het nodig zijn om tot nauwere samenwerking te komen met andere instellingen, om tot een meer geconcentreerde aanpak te komen van gesignaleerde problemen. Dit kan gaan van consultatief overleg tot het nemen van gezamenlijke actie. Zo kunnen deskundigen van buitenaf, zoals de schoolbegeleidingsdienst IJsselgroep, ingeschakeld worden.
Particulier onderwijs is niet toegestaan tijdens schooltijd
Tijdens de reguliere lestijden mag een school een extra aanbod realiseren voor leerlingen en daarbij gebruik maken van externe instanties. Het is echter niet toegestaan dat leerlingen tijdens de schooltijden particulier onderwijs volgen en waarvoor de ouders ook nog eens extra moeten betalen. Een dergelijk aanbod kan uitsluitend buiten de reguliere lessen plaats vinden, buiten de school en op persoonlijk initiatief.
Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond!
In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.
Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige werken vanuit het CJG en komen regelmatig op de school van uw kind. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. De school kan u vertellen wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.
Het CJG bij u in de buurt
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die in het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.
De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van je kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Ook op de basisschool ziet uw kind regelmatig de jeugdverpleegkundige.
In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u/uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.
Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. We meten en wegen uw kind. Ook tijdens dit onderzoek nemen we de tijd om uw vragen te stellen of eventueel uw zorgen te delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.
Kernteam
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de IB-er van
school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/uw kind mee. Samen kunnen jullie bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
(055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur)
Verwijsindex
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Uw verantwoordelijkheid voor de opvoeding van uw kind houdt niet op als het kind de school binnenstapt. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan na schooltijd. Iets mededelen of vragen vóór schooltijd kan ook, maar loopt u dan ruim vóór aanvang van de les even naar binnen. Vanaf de bel zijn de leerkrachten er voor uw kind(eren). Als u wat langer wilt praten, dan vinden wij het prettig dat u een afspraak maakt. Mochten wij u willen spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek.
Aan het begin van het schooljaar krijgt u een jaarkalender. Hierin staat precies welke activiteiten u wanneer kunt verwachten. Op die manier kunt u al vroeg rekening houden met wat komen gaat.
Eens per maand ontvangt u per mail een schoolbulletin. Hierin staat allerlei praktische informatie, onderwijsinhoudelijke informatie, maar ook informatie over komende activiteiten. Regelmatig wordt verslag gedaan van gebeurtenissen in de groepen, vanuit de medezeggenschapsraad of ouderraad.
Op verzoek van u of van de leerkracht kan er een afspraak worden gemaakt voor een huisbezoek wanneer de situatie thuis of het welzijn van uw kind daar aanleiding toe geeft.
Nieuwjaarsreceptie
Voordat het nieuwe schooljaar begint worden alle ouders en kinderen uitgenodigd voor een ‘nieuwjaarsreceptie’. In het belang van de leerlingen vinden wij het belangrijk dat ouders elkaar en elkaars kinderen kennen. Vanwege Corona kan de nieuwjaarsreceptie voor 2020-2021 helaas niet doorgaan.
Startgesprekken
In de eerste week van het nieuwe schooljaar ontvangt u schriftelijk informatie die specifiek gaat over de groep waarin uw kind dat schooljaar zit. In de eerste drie schoolweken worden u en uw kind uitgenodigd voor een startgesprek. Tijdens dit startgesprek kunt u, naast de kennismaking, vragen stellen (bijvoorbeeld n.a.v. de schriftelijke informatie). Het startgesprek heeft als doel om contact, vertrouwen en verbondenheid te creëren tussen school, ouders en leerling.
Vervolggesprekken
Na het startgesprek wordt een vervolgafspraak gemaakt voor een nieuw gesprek. Op deze manier wordt een gesprekkencyclus gestart. Na elk gesprek wordt direct een nieuwe afspraak gepland. Hiermee willen we bereiken dat er efficiënt en op maat wordt gewerkt op basis van de behoefte van het kind. Gespreksonderwerpen (doel) worden met elkaar afgestemd. Het kan bijvoorbeeld gaan over het welbevinden van uw kind, de prestaties en/of observaties bij de kleuters. Naast de vastgelegde gespreksmomenten kan er zowel van uw kant als van de kant van de leerkracht aanleiding zijn om eerder met elkaar te praten. U bent altijd van harte welkom.
Het eerste rapport wordt in groep 1 vóór de overgang naar groep 2 meegegeven. Het tweede aan het eind van groep 2. Naast het rapport krijgen de kinderen van groep 1 en 2 een plakboek mee. Vanaf groep 3 krijgt uw kind het rapport twee keer mee naar huis: rond de voorjaarsvakantie en aan het eind van het schooljaar. Het rapport geeft u informatie over de inzet, de werkhouding en de schoolvorderingen. Het rapport bestaat uit cijfers, met uitzondering van een aantal vormingsgebieden. Die waarderen we met de kwalificaties ‘zeer goed’ tot en met ‘onvoldoende’.
Op de site van onze school, vindt u praktische informatie over de school. Foto’s van activiteiten die plaatsgevonden hebben zoals excursies en vieringen zijn te vinden op onze Facebookpagina. Als u bezwaar heeft tegen het plaatsen van foto’s waar uw kind opstaat, kunt u dat aangeven. We houden daar dan rekening mee. Voor foto’s en/of filmpjes gemaakt door ouders/verzorgers tijdens activiteiten op school, en die vervolgens door hen op social media worden geplaatst, is de school niet verantwoordelijk. Via Facebook kunt u ons volgen voor actuele gebeurtenissen en bijzondere evenementen: www.facebook.com/annefrankschoolapeldoorn
De medezeggenschapsraad praat mee, geeft advies en beslist mee over zaken die de school aangaan. In de medezeggenschapsraad zijn ouders en het personeel vertegenwoordigd. Leden van de raad worden voor drie jaar benoemd. De vergaderingen zijn openbaar, u bent van harte welkom! De medezeggenschapsraad is ook vertegenwoordigd in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de stichting vertegenwoordigd.
De OR is actief in het organiseren van activiteiten binnen en buiten de school, zoals het sinterklaasfeest, kerstfeest, carnaval, sport- en spelactiviteiten en schoolreisjes. Daarnaast ondersteunt de OR het team waar nodig.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
Wettelijk gezien is de school verplicht beide ouders (de wettelijke vertegenwoordigers) op eenzelfde manier van informatie te voorzien. Wij gaan ervan uit dat de verzorgende ouder de informatie van school doorgeeft aan de niet verzorgende ouder. Dit wordt expliciet kenbaar gemaakt aan de verzorgende ouder. Wanneer de school formeel (schriftelijk) in kennis wordt gesteld van het feit dat de niet verzorgende ouder van informatie verstoken blijft, is de school bereid op verzoek van deze ouder feitelijke informatie te verstrekken. In het kader van transparantie worden de gesprekken over de schoolontwikkeling van de leerling door beide ouders bijgewoond.
Een klassenouder is één van de ouders – aan het begin van het schooljaar door de leerkracht hiertoe uitgenodigd – die praktische zaken voor de groep helpt regelen. De klassenouder kan tevens vraagbaak zijn voor ouders van een nieuwe leerling in de groep. De klassenouder is géén doorgeefluik voor problemen van individuele ouders/kinderen.
Weekbeurt (groep 3 t/m 8)
Een aantal keren per jaar heeft uw kind weekbeurt. Aan het eind van de dag worden dan allerlei opruimklusjes in de klas uitgevoerd. Uw kind is daar ongeveer 10 minuten na schooltijd mee bezig.
Schoolfotograaf
De basisschooltijd is een belangrijk deel van het leven van een kind. Foto’s houden de herinnering aan deze mooie tijd vast. Jaarlijks wordt dan ook door de Ouderraad de schoolfotograaf geregeld.
Verloren/gevonden
Wilt u de bezittingen van uw kinderen steeds duidelijk van naam voorzien? De kans is dan groot dat verloren spullen weer terecht komen. We bewaren gevonden voorwerpen altijd tot een schoolvakantie. Vóór elke vakantie wordt de gehele voorraad uitgestald. Spullen die niet worden opgehaald schenken wij aan een goed doel.
Ophangen/verspreiden van folders, flyers e.d.
Het is niet toegestaan op het schoolplein folders, flyers en dergelijke aan ouders of kinderen uit te delen. Na overleg met de locatiedirecteur kan de school besluiten onderwijs gerelateerde informatie aan de leerlingen mee te geven of op te hangen.
Wij vragen jaarlijks alle ouders om een vrijwillige financiële bijdrage. Met dit geld organiseren we samen met de Ouderraad allerlei activiteiten, zoals de sinterklaas- en kerstviering. Het bedrag wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. U ontvangt aan het begin van het schooljaar informatie over het bedrag en de wijze van betaling.
Voor ons als school is het niet in te schatten hoe uw financiële situatie is. Indien u problemen heeft met het voldoen van een betaling voor school, kunt u zich wenden tot de directeur. In overleg kan dan bijvoorbeeld gekeken worden naar een betalingsregeling, of een verwijzing naar Stichting Leergeld Apeldoorn.
Stichting Leergeld
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst wil ervoor zorgen dat ook de kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder ruim hebben, kunnen meegaan met schoolreisjes, schoolkamp en buitenschoolse activiteiten (sport, dans, creatieve vorming, enzovoort).
Stichting Leergeld helpt gezinnen uit Apeldoorn en Voorst als het inkomen van de ouder(s) onder de 120% van het bijstandsniveau ligt en als het gaat om schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Ook als u inkomen hoger is en bijzondere kosten heeft (bv schulden) is het zeker de moeite waard contact op te nemen met ons.
Hebt u vragen? Neemt u dan a.u.b. contact op met:
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst
Postbus 10081
7301 GB APELDOORN
085 047 1714 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur
info@leergeldapeldoornvoorst.nl (voor gezinnen die nog niet ingeschreven staan)
https://www.leergeld.nl/apeldoornvoorst/
Inloopspreekuur: dinsdag 14.00 – 16.00 uur, kelder CODA bibliotheek, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn.
Uw aanvragen kunt u indienen bij leergeldapeldoornvoorst@live.nl onder vermelding van uw
gezinsnummer.
Denkt u aan het tijdig inleveren van uw facturen? U kunt deze indienen tot uiterlijk 1 maand na factuurdatum met als bijlage uw recente inkomensgegevens.
Voor de leerlingen, leerkrachten en ouders die op school meehelpen is er een aansprakelijkheidsverzekering en een ongevallenverzekering afgesloten. De aansprakelijkheidsverzekering biedt dekking bij schade aan derden veroorzaakt door aantoonbare nalatigheid van de school. Onder de ongevallenverzekering vallen de leerlingen van de school en het personeel. Onder personeel worden ook verstaan: stagiairs, vrijwilligers, invalkrachten en anderen die deelnemen aan schoolse of buitenschoolse activiteiten die verband houden met school. De verzekering is van kracht tijdens schooluren en evenementen in schoolverband. Leerlingen zijn verzekerd gedurende de tijd dat zij onder toezicht staan van leerkrachten/ hulpkrachten en tijdens het rechtstreeks gaan van huis naar school (of naar een door de leerkracht aangegeven andere plaats) en omgekeerd. De collectieve ongevallenverzekering komt alleen tot uitkering bij blijvende invaliditeit, of bij overlijden of bij medische kosten die niet door de eigen ziektekostenverzekeraar worden vergoed (secundaire dekking).
In de afgelopen jaren hebben wij samen met de andere scholen van de stichting onze onderwijskwaliteit verhoogd door stelselmatig meer rekening te houden met verschillen tussen leerlingen (adaptief onderwijs). Om de kwaliteit van ons onderwijs te handhaven, stellen we ons zelf voortdurend vragen: waar staan we nu met ons onderwijs? Wat willen we bereiken? Hoe doen we dat? Wat moet er veranderd of verbeterd worden? Hoe bereiken we de beste resultaten? Trendanalyses vanuit het leerlingvolgsysteem zijn een belangrijk middel om ons onderwijs te evalueren.
Wij houden de kwaliteit van ons onderwijs nauwlettend in de gaten. In het schoolplan 2019-2023 is planmatig de ontwikkeling van het onderwijs op onze school SMART beschreven.
Om inzicht te krijgen aan welke verbeterpunten de school moet werken, worden meetinstrumenten gebruikt, zoals o.a.:
Opbrengstgericht werken is erop gericht om als team de onderwijskwaliteit te verbeteren. De kern is dat de leerkrachten hun onderwijs aanpassen aan de hand van de meetbare resultaten. Het verbeteren van de resultaten start met een grondige analyse naar de achterliggende oorzaken. Aan de hand van die analyse wordt een actieplan opgesteld met meetbare doelen. Het vaststellen van de gewenste opbrengsten zorgt voor optimale opbrengstgerichtheid.
Bij opbrengstgericht werken wordt op een systematische wijze en volgens een bepaalde cyclus gewerkt. Daarbij stellen we als team individuele doelen, groepsdoelen en schooldoelen. De doelen hebben betrekking op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Met die doelen in het achterhoofd wordt het onderwijsproces vormgegeven. Daarna kijkt de leerkracht en het team naar de opbrengsten en controleren of de gestelde doelen behaald zijn. De leerkracht analyseert de nieuwe gegevens. Aan de hand van deze analyse past hij het onderwijsproces of de doelen aan. Op deze manier is er dus steeds feedback over de kwaliteit van het onderwijs.
Voor onze leerlingadministratie en leerlingvolgsysteem maken we gebruik van ParnasSys.. Met elkaar maken we keuzes om bepaalde modules van het systeem in te zetten. Denk hierbij aan Ouderportaal waarbij ouders o.a. zicht krijgen in de resultaten van hun kind(eren).
In Passend Onderwijs staat centraal dat het lesaanbod aansluit bij de mogelijkheden van iedere leerling. Alle leerlingen ervaren het onderwijs als uitdagend en leerzaam, ook kinderen die meer aankunnen. Voor cognitief getalenteerde leerlingen betekent dit compacten (inkorten) en verrijken van het lesaanbod.
Toch is compacten en verrijken niet voor ieder cognitief getalenteerd kind voldoende. Soms komen deze kinderen niet of nauwelijks tot leren en lopen vast in het leerproces. Ze durven niet aan iets onbekends te beginnen, bang om fouten te maken. Ze kunnen hun aandacht niet bij het werk houden of weten niet hoe ze een opdracht moeten aanpakken. Ook kunnen ze van mening zijn dat ze de opdracht direct moeten kunnen oplossen, of anders lukt het nooit (fixed mindset).
Voor deze leerlingen zijn er de Eureka groepen. Eén groep voor de onderbouw en één voor de bovenbouw. Hier wordt één dagdeel per twee weken op hun specifieke leerbehoeftes ingegaan; ofwel het leren leren, leren plannen, leren samenwerken en leren fouten maken. Daarnaast voorziet de Eureka groep in de behoefte van cognitief getalenteerde leerlingen om regelmatig samen te spelen en te leren met en van ontwikkelingsgelijken. Begaafde kinderen denken en leren op een andere wijze dan hun leeftijdgenootjes, waardoor aansluiting met anderen soms veel energie kost. Het wordt als heel fijn ervaren om kinderen tegen te komen die net zo zijn als jij. Vanuit wederzijds begrip kun je groeien.
Studievaardigheden worden voor kinderen steeds belangrijker. In groep 5 t/m 8 werken we met Blits Studievaardigheden. Met Blits leren de kinderen het lezen, begrijpen en verwerken van allerlei informatiebronnen: teksten, kaarten, tabellen en grafieken.
Onze school is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat elk schooljaar een volgend, nieuw onderdeel van de leerstof aan bod komt. Doorgaans kunnen kinderen zich in acht jaar de leerstof van de basisschool eigen maken. Soms loopt dit echter anders; niet ieder kind ontwikkelt zich immers hetzelfde.
Ons uitgangspunt is dat alle leerlingen in het nieuwe schooljaar naar de volgende groep gaan en niet doubleren. Wel kunnen leerlingen een eigen leerlijn volgen, binnen het leerstofjaarklassensysteem. Bij hoge uitzondering kunnen wij als school besluiten om een leerling langer of korter de basisschool te laten doorlopen. Dit kan maar éénmaal in de basisschoolperiode gebeuren. Er kunnen zich dus situaties voordoen waarbij in het belang van het kind leertijdverlenging of -verkorting moet worden overwogen. Het komt ook voor dat ouders een verzoek tot leertijdverlenging of -verkorting indienen. Het verlengen of verkorten van de basisschooltijd van een leerling is een besluit dat in overleg met ouders/verzorgers, groepsleerkracht, intern begeleider, gedragswetenschapper en directie wordt genomen. In alle gevallen staat het belang van de leerling voorop. Uiteraard worden alle criteria, uitgangspunten en voortgang van een leerling met ouders besproken, maar de school neemt de uiteindelijke beslissing.
Criteria en uitgangspunten voor het verlengen of verkorten van de basisschoolperiode:
Groep 1-2:
Groep 3 t/m 8:
Per leerjaar bieden we leerlingen passende lesstof aan. De verwachting is dat alle leerlingen zich ontwikkelen langs een gemiddelde lijn. Dit volgen wij middels toetsen en observatielijsten behorende bij de gehanteerde methodes en ons leerlingvolgsysteem. Als leerlingen afwijken, zoeken we naar een eigen leerlijn. Dit kan betekenen dat er versneld of vertraagd leerstof aangeboden en verwerkt wordt. Dit gebeurt door het aanbieden van aanvullende leerstof en herhalingsstof of verdiepings- en verbredingsstof. We werken altijd met de bedoeling het beste in een leerling naar boven te halen.
Bij alle vakken die bij ons op school worden gegeven, hoort een methode. Aan het eind van ieder lesblok volgt een toets, de zogenaamde methodegebonden toets. De toets geeft de leerling en de leerkracht inzicht of de behandelde stof wordt beheerst. Elke toets wordt beoordeeld met een cijfer dat tot stand komt door het toepassen van de 80% norm. Dit betekent dat 80% van de resultaten van de toets goed moet zijn om een voldoende (een 6) te halen. Deze cijfers en de resultaten uit de lessen vormen samen een gemiddelde. Dit gemiddelde komt op het rapport te staan van uw zoon/dochter. Naast deze cijfers werken we vanaf groep 3 met het Cito-leerlingvolgsysteem. Met behulp van deze methode onafhankelijke toetsen krijgen wij informatie over resultaat en vaardigheid van het geboden onderwijs op leerling-, groeps- en schoolniveau vergeleken met alle deelnemende scholen in Nederland. Zo kunnen wij aandachtspunten formuleren en – waar nodig – maatregelen treffen om ons onderwijsaanbod op de diverse niveaus te verbeteren. De resultaten worden bijgehouden in het geautomatiseerde Cito leerlingvolgsysteem (LVS).
De resultaten van de methode gebonden toetsen en de Citogegevens komen niet altijd overeen. Bij methode gebonden toetsen worden alleen net behandelde onderdelen getoetst. Bij een Cito-toets daarentegen worden verschillende onderdelen getoetst en ook onderdelen die nog niet aan bod zijn geweest. Dit om meer inzicht te krijgen in de verschillende niveaus (bijvoorbeeld plusniveau). De analyses die per leerling worden gemaakt naar aanleiding van de (verplichte) Cito-toetsen, geven een goed beeld in welke categorieën/onderdelen een leerling nog extra ondersteuning nodig heeft en hoeveel de leerling in vaardigheid is gegroeid. De te geven begeleiding wordt vervolgens in een groepsplan beschreven en hier wordt in de groep naar gehandeld. De Cito-toets heeft geen beoordelende functie maar een signalerende functie.
De volgende toetsen zijn ingeroosterd:
In januari/februari |
|
In april |
|
In mei/juni |
|
Na groep 8 gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Om tot een zo evenwichtig mogelijke advisering met betrekking tot het voortgezet onderwijs te komen kijken we naar verschillende aspecten. Het is belangrijk het kind te zien binnen een groter geheel, waarbij gedrag, zelfstandigheid, tempo, concentratie, werkhouding, samenwerking, motivatie, interesse in schoolse zaken, huiswerkhouding, het leerresultaten van voorgaande jaren (methodetoetsen en leerlingvolgsysteem) en observaties van collega’s meegewogen worden. Voor de eindtoets maken we gebruik van de Cito eindtoets. We bespreken het advies altijd eerst met de ouders en de leerling. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor voortgezet onderwijs (VO) volgt een afspraak tussen de leerkracht groep 8 en de brugklascoördinator van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het VO.
Aan het eind van het schooljaar 2019-2020 is er één leerling overgestapt naar speciaal onderwijs.
Meer informatie kunt u vinden op de website Scholen op de kaart via deze link.
De eindtoets in groep 8 wordt afgenomen in april, nádat alle kinderen al zijn aangemeld / geplaatst op de school van hun voorkeur. Mocht uit de eindtoets blijken dat een kind substantieel hoger scoort dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht dit advies te heroverwegen. Eventueel kan de leerling toch hoger instromen. Scoort een leerling op de eindtoets lager dan het schooladvies, dan blijft het schooladvies staan. Vanaf 2016 kunnen scholen kiezen met welke verplichte eindtoets ze willen werken. Wij gebruiken de eindtoets van Cito. Hieronder ziet u een overzicht van de eindtoetsresultaten van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie).
Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.
Schoolanalyse
De eindtoets op onze school scoorde de afgelopen jaren onder of net op het landelijk gemiddelde. Dit is niet in lijn met de schoolresultaten (methodegebonden toetsen en 2-jaarlijkse toetsen van Cito) en de mooie ontwikkelingen en beoordelingen die we hebben gehad. Op team- en directieniveau wordt er twee keer per jaar een analyse gemaakt om te kijken wat mogelijke oorzaken en wellicht verbeterpunten zijn.
De uitkomsten van de midden- en eindtoetsen in groep 3 t/m 8 worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande scores. Daarbij streven we naar continue verbetering. De ambitie van onze school is elk schooljaar op of boven het landelijk gemiddelde te scoren. We kijken hier naar de scholen in de vergelijkingsgroep.
Voor het schooljaar 2020-2021 heeft de analyse de volgende interventies opgeleverd:
– Vooraf toetsen bij rekenen in groep 3 t/m 8.
– Inzetten van concreet rekenmateriaal om het rekenen betekenisvoller te maken.
– In kaart brengen van automatiseringskennis van kinderen m.b.v. Bareka om vervolgens gericht te oefenen.
– In groep 6 t/m 8 analyseren op referentieniveaus.
– Differentiëren op inhoud en instructie.
– Leerlingen activeren door activerende, open vragen te stellen en feedback te geven op inhoud en proces.
– Inzet van de remediërende methode Bouw om preventief te werken aan leesachterstanden.
– Elke groep werkt met een weekplanning. Hierin wordt dagelijks/wekelijks geëvalueerd. Actiepunten en interventies worden hierin opgenomen.
Als u uw kind wilt inschrijven op onze school, dan kunt u een gesprek aanvragen met de locatiedirecteur. Hij/zij verzorgt ook een rondleiding. De inschrijving is een feit als u een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. Meer informatie over aanmelden kunt u vinden op onze website.
Wij verwachten dat uw kind zindelijk is wanneer hij/zij bij ons op school start. Wanneer uw kind niet op tijd zindelijk is, vragen wij u dit tijdig aan de nieuwe leerkracht door te geven. In principe kan uw kind dan niet starten bij ons op school aangezien een basisschool niet is ingericht op het regelmatig verschonen van kinderen. Kleine ongelukjes, zoals een keer per ongeluk in de broek plassen, vallen hier niet onder.
Mocht uw kind om medische redenen niet zindelijk zijn vragen wij u dit tijdig door te geven aan de nieuwe leerkracht. Wij kunnen dan samen met u duidelijke afspraken maken over het verschonen.
Wanneer er geen sprake is van een medische indicatie, willen we graag samen met u zoeken naar een passende oplossing. Daarnaast maken we voor de korte termijn een aantal afspraken o.a. over of het kind kan starten met wennen en wie het kind komt verschonen. Het is voor de school niet verantwoord om een groep kleuters alleen te laten om uw kind te verschonen. Dit zal de leerkracht dan ook, uit veiligheidsoverweging, niet doen.
Het eerste contact
Als u wilt weten of onze school voor uw kind geschikt is, nodigen we u van harte uit om op de open dag te komen of een afspraak te maken met onze locatiedirecteur. In het gesprek kunt u uw vragen stellen, de locatiedirecteur vertelt over onze school en leidt u rond. U proeft op die manier de sfeer en u wordt geïnformeerd over hoe er lesgegeven wordt op de Anne Frankschool. De rondleiding neemt ongeveer een uur in beslag. Als u kiest voor onze school dan kunt u de aanmeldprocedure volgen.
Aanmeldprocedure
U kunt uw zoon of uw dochter officieel vanaf drie jaar schriftelijk aanmelden bij ons op school. We streven ernaar u binnen 6 weken na ontvangst van deze aanmelding te laten weten of onze school uw kind kan toelaten; in enkele gevallen duurt de berichtgeving maximaal 4 weken langer.
Als er meer kinderen zijn aangemeld dan wij als school plek hebben, dan treedt de toelatingsprocedure in werking. Wij geven voorrang aan kinderen die al een broertje of zusje op school hebben of een ouder of verzorger die voor de Veluwse Onderwijsgroep werkt. Wij zijn op dit moment onze toelatingsprocedure verder aan het ontwikkelen en zodra deze definitief is vastgesteld publiceren wij deze op onze schoolwebsite.
Vooraanmelding
Als uw kind jonger dan drie jaar is, kunt u uw kind nog niet aanmelden. Mocht u interesse hebben in onze school dan kunt u dat kenbaar maken met een vooraanmelding. Het aantal vooraanmeldingen geeft de school inzicht in hoeveel ouders geïnteresseerd zijn om hun kind ons onderwijs te laten volgen. U kunt wettelijk geen rechten ontlenen aan een vooraanmelding. Vanaf drie jaar kunt u uw kind officieel aanmelden.
Beschikbare plekken
Gezien de grote belangstelling kunnen wij dit schooljaar nog maar een beperkt aantal kinderen inschrijven. Het is daarom belangrijk om uw belangstelling al vroegtijdig aan te geven zodat wij rekening kunnen houden met uw komst. Met de gemeente Apeldoorn en alle basisscholen in Apeldoorn hebben wij afspraken gemaakt met betrekking tot het maximaal aantal leerlingen per school. Als dit maximum bereikt is, kunnen wij geen nieuwe leerlingen plaatsen.
Voor het schooljaar 2020-2021 hebben wij plek in de groepen:
3, 6, 7 en 8
Zij-instroom
Alle basisscholen in Apeldoorn hanteren een overstapprotocol. Dit betekent dat in het geval van zij-instromers (anders dan inschrijven van een vier jarige leerling) een stappenplan wordt gevolgd. Hierbij is er altijd overleg tussen de ontvangende school en huidige school. Zie hiervoor het protocol overname leerlingen op onze website.
Inschrijving
De inschrijving op de Anne Frankschool is een feit als u een schriftelijke bevestiging van ons heeft ontvangen. Meldt u een kleuter aan, dan ontvangt u – twee maanden voordat uw kind vier jaar wordt- een schrijven waarin de momenten staan vermeld dat uw kind kan komen wennen.
Oudere kinderen die in de loop van het schooljaar op onze school komen, mogen altijd een dag komen meedraaien in hun nieuwe groep.
Heeft u vragen, wij zijn altijd bereid deze te beantwoorden. Stuur bij voorkeur een e-mail aan de locatiedirecteur, directie@annefrankschoolapeldoorn.nl of bel om een afspraak te maken (055) 58211746.
Zorgplicht
Met de komst van de Wet passend onderwijs hebben alle scholen in Nederland een zorgplicht. Dat betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling die op hun school zit of die zich bij hun school aanmeldt een passende onderwijsplek binnen het samenwerkingsverband (SWV) van de school krijgt. Onze school werkt samen in het SWV Passend Onderwijs 25-05.
Ondersteuningsprofiel
Mocht onze school uw kind niet voldoende kunnen begeleiden, dan is het dus onze plicht om samen met u een andere basisschool binnen het SWV te zoeken die wel aan de onderwijsbehoefte van uw kind voldoet. De termijn hiervoor is zes weken, soms kan deze één maal verlengd worden met vier weken. Alle scholen binnen het SWV hebben een ondersteuningsprofiel waarin beschreven staat welke ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. Lees in ons ondersteuningsprofiel wat u mag verwachten van onze school.
Plaatsing SBO of SO
Voor een plaatsing op het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) moet onze school bij het SWV een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Met deze verklaring heeft een leerling recht op plaatsing op het SBO van het SWV of SO in heel Nederland. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm, de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Leerlingen weigeren
Een leerling mag pas geweigerd worden als de school aan de zorgplicht, zoals hierboven beschreven, heeft voldaan. Een andere reden kan zijn dat er op school van aanmelding geen plek is of als de ouders weigeren te verklaren de grondslag van het onderwijs van de school te respecteren.
Verhuizing buiten de regio
Bij verhuizingen buiten de regio gelden dezelfde regels; ouders melden hun kind aan op de school van hun voorkeur. Deze school bekijkt of ze het kind een passende plek kan bieden. Kan de school uw kind niet toelaten, dan biedt ze binnen zes weken een plek aan op een andere school waar het kind wel geplaatst kan worden. De school mag deze termijn één keer met maximaal vier weken verlengen. Verder blijft uw kind ingeschreven op een school totdat een andere school bereid is hem of haar in te schrijven. Kortom, de zorgplicht gaat in bij schriftelijke aanmelding op de nieuwe school.
Overname leerlingen
Uit onderzoek blijkt dat wisselen van school de leerprestaties niet ten goede komt. Daarom hebben de Apeldoornse schoolbesturen, Leerplein055, PCBO Apeldoorn en Veluwse Onderwijsgroep, besloten tussentijds wisselen zo veel mogelijk te beperken. We zetten de regels en afspraken graag voor u op een rij. Meer hierover kunt u lezen in het Protocol overname leerlingen.
Een nieuwe school is voor een kind altijd spannend. Of het nu gaat om de stap van de peuterschool naar de basisschool of van instroom in een hogere klas; het gaat altijd samen met een hoop veranderingen en nieuwe indrukken. Wij dragen er zorg voor dat uw kind snel zijn plaats bij ons heeft gevonden. Gedurende de eerste maanden zijn aandacht, nauwkeurige observaties en regelmatig contact met de ouders belangrijk om een goed beeld te krijgen van de nieuwe leerling. Daarmee wordt een goede basis gelegd voor het verdere functioneren van de leerling.
Nieuwe kleuters komen altijd meerdere malen op visite in de periode vlak voordat zij vier worden. Na een paar weken maakt de leerkracht een afspraak met ouders/verzorgers om te kijken hoe de eerste periode is bevallen. Oudere kinderen die in de loop van het schooljaar op onze school komen, mogen altijd een dag komen meedraaien in hun nieuwe groep.
Procedure proefdraaien voor 4-jarigen
Voordat uw kind vier jaar wordt, mag het alvast 4 dagdelen komen proefdraaien bij ons op school. U krijgt ongeveer 2 maanden van tevoren een informatiepakket met daarbij een uitnodiging voor een eerste wendag. De wendagen vallen op vaste dagen in de week. Als de geplande wendag niet uitkomt dan kijken we samen wat er mogelijk is. Mocht er een vakantie of bijzondere dag vallen in deze wenperiode, dan nemen wij contact op met de betreffende ouders om te overleggen.
Er is een tweetal uitzonderingen voor wat betreft het proefdraaien:
– In de decembermaand wordt er niet ‘proefgedraaid’. Dit i.v.m. de drukte van de verschillende vieringen. Dit geldt voor kinderen die vanaf 15 december vier jaar worden. Deze kinderen mogen na de Kerstvakantie wennen of, wanneer ze inmiddels al vier jaar zijn, volledig komen; dit in overleg met de leerkracht.
– Kinderen die vanaf 1 juni vier worden, kunnen niet meer proefdraaien voor de zomervakantie. Dit i.v.m. de groepsgrootte. We willen de nieuwe kinderen namelijk genoeg tijd en aandacht geven om te kunnen wennen. Deze kinderen beginnen pas na de vakantie: volledig of eerst nog even proefdraaien. Ook dit gaat in overleg met de groepsleerkracht. Deze kinderen worden eind juni uitgenodigd om kennis te komen maken met hun nieuwe juf of meester. Dit gebeurt wanneer de groepsverdeling voor het nieuwe schooljaar definitief is, tijdens de ‘groepswisseldag’. Alle kinderen van de school gaan deze dag alvast wennen in hun nieuwe groep.
De Anne Frankschool heeft op 1 augustus 2019 het 5-gelijke dagenmodel ingevoerd. Dit betekent dat alle kinderen alle dagen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan en 30 minuten pauze hebben. Alle kinderen blijven op school.
Groep 1 t/m 8 maandag t/m vrijdag 8.30 – 14.00 uur
Met het 5-gelijke dagenmodel wordt meer rust en regelmaat geboden en het pedagogisch klimaat in de school wordt doorgetrokken van de ochtend tot de middag. Doordat de schooldag hiermee niet wordt onderbroken is het onderwijs beter te structureren. Kinderen hoeven opgestarte activiteiten niet wezenlijk te onderbreken door een lange(re) middagpauze. De vaart blijft er in en de concentratie wordt beter vastgehouden. Samen
overblijven bevordert bovendien de saamhorigheid bij kinderen en een positief klimaat waarin kinderen leren met elkaar verantwoordelijk te zijn.
Voor het kleutergebouw geldt:
Voor het hoofdgebouw geldt:
Binnen de gemeente wordt gestreefd naar gemeenschappelijke vakantiedata. Omdat het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs niet evenveel vrije dagen hebben, zijn die vakantiedata niet gelijk. De landelijk gespreide vakanties kunnen afwijken van de hier vermelde data.
Herfstvakantie | 19-10-2020 tm 23-10-2020 |
Kerstvakantie | 21-12-2020 tm 01-01-2021 |
Voorjaarsvakantie | 22-02-2021 tm 26-02-2021 |
Goede vrijdag | 02-04-2021 |
Paasmaandag | 05-04-2021 |
Meivakantie incl. Koningsdag | 26-04-2021 tm 07-05-2021 |
Hemelvaart + extra vrije dag | 13-05-2021 tm 14-05-2021 |
Pinksteren | 24-05-2021 |
Zomervakantie | 19-07-2021 tm 27-08-2021 |
Studiedagen team en overige vrije dagen 2020-2021
In het kader van de schoolontwikkeling worden jaarlijks een aantal studiebijeenkomsten ingepland. Een deel van deze bijeenkomsten valt onder schooltijd. Op deze momenten zijn alle leerlingen vrij. Ook hebben de groepen 1-2 een aantal vrije dagen in het schooljaar. Hieronder een overzicht:
Start schooljaar maandag 31 augustus 2020
Groep 1-2 vrij, vrijdag 16 oktober 2020
Groep 1-2 vrij, dinsdag 9 februari 2021
Studiedag, alle kinderen vrij, vrijdag 19 februari 2021
Groep 1-2 vrij, donderdag 15 april 2021
Groep 1-2 vrij, vrijdag 18 juni 2021
Studiedag, alle kinderen vrij, maandag 5 juli 2021
Alle kinderen 12 uur vrij, vrijdag 16 juli 2021
Ouders dienen verzuim altijd en zo snel mogelijk met opgaaf van reden door te geven. Dit kan schriftelijk of telefonisch. Graag voor 8.15 uur! Mocht er geen bericht van afwezigheid komen, dan wordt telefonisch contact gezocht met u. Verzuim anders dan door ziekte moet zoveel mogelijk vermeden worden. Alleen wanneer er sprake is van ‘gewichtige omstandigheden’ verleent de directeur eventueel extra verlof verlenen. Hieronder valt dus niet de verlenging van een vakantie met één of meerdere dagen.
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Om calamiteiten op te vangen stellen we deze vast op 7560 uur. Met ingang van het schooljaar 2019-2020 zijn we overgegaan op het 5-gelijke dagenmodel Voor deze overgang van het traditionele rooster naar het 5-gelijke dagenmodel draaien de groepen het volgende aantal uren per jaar:
schooljaar 2019-2020
groep 1 en 2 945 uur
groepen 3 t/m 8 971 uur
schooljaar 2020-2021
groep 1 en 2 945 uur
groep 3 t/m 8 971 uur
De groepen 3 t/m 8 draaien een aantal uren extra om het aantal lesuren van 7560 uur te realiseren in 8 jaar tijd. De MR is hiermee akkoord gegaan.
Na de overgangsperiode van het 5-gelijke dagenmodel zullen alle groepen 945 uur per jaar draaien. Iedere leerling heeft aan het eind van de basisschoolperiode het vastgesteld aantal uren onderwijs genoten.
De leerplichtwet geeft een aantal redenen waarvoor leerlingen vrijstelling van school kunnen krijgen:
Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de directeur dit melden bij de leerplichtambtenaar. Ouders zijn verplicht elk schoolverzuim vóór aanvang van de lessen door te geven. Volgens de Wet op de Leerplicht zijn de kinderen van 5 jaar leerplichtig. Dit betekent, dat het voor alle kinderen vanaf hun 5e verjaardag niet is toegestaan ‘vrij’ te nemen buiten de schoolvakanties. Meer informatie kunt u vinden op de website van de overheid. Buitengewoon verlof tot maximaal 10 dagen dient altijd schriftelijk, met opgave van redenen, acht weken van tevoren bij de directeur te worden aangevraagd. De directeur bepaalt of het verzuim en/of de aanvraag van buitengewoon verlof al dan niet geoorloofd is.
Regentesselaan 34
7316 AG Apeldoorn
telefoon:
055-5211746
e-mail:
directie@annefrankschoolapeldoorn.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep