Speel-/werklokalen
Kleuters hebben ruimte en geborgenheid nodig. De kinderen van groep 1 en 2 hebben bij ons hun eigen gebouw en hun eigen speelplaats. In het gebouw zijn ruime werklokalen met alle voorzieningen die kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen spelen, werken en ontdekken. Daarnaast hebben zij de beschikking over hun eigen speelzaal en een gemeenschappelijke hal die voor allerlei activiteiten gebruikt kan worden.
Gymzaal/speelzaal
De groepen 1 en 2 hebben een eigen speelzaal waar ze minstens twee keer per week gymmen. De kleuters gymmen in hun ondergoed en goedpassende gymschoenen. De groepen 3 tot en met 8 maken gebruik van de grote gymzaal, die direct grenst aan onze speelplaats. Daarom kunnen wij, zonder een straat over te steken, veilig naar de zaal g aan. Voor de groepen 3 tot en met 8 geldt: het is verplicht om gymkleding en goedpassende gymschoenen te dragen. Voor alle groepen geldt dat sieraden tijdens de gymles af moeten en dat lange haren in een staart moeten.
Discovery-lab
‘Leren is leuk’. Vanuit die gedachte is het Discoverylab ontstaan. “Het lab moet het onderwijs voor kinderen waardevoller maken. Wanneer leerlingen zelf actief zijn door bijvoorbeeld te spelen, te ontdekken en uit te proberen, begrijpen en onthouden ze de leerstof vaak beter. Deze werkplek is bedoeld om, naast het aanbod in de klas, te werken aan verschillende talenten van kinderen. Door af te stemmen op wat de leerling nodig heeft kan de leerling meer uit zichzelf halen en zo zijn of haar talenten ontwikkelen.
In de toekomst hebben de leerlingen van nu andere vaardigheden nodig om straks hun beroep uit te kunnen oefenen. Met het Discoverylab speelt de Anne Frank hierop in. In de ruimte kunnen kinderen
straks zowel praktisch als theoretisch aan de slag met bijvoorbeeld bankschroeven, Bee-Bots,
microscopen, LEGO, WeDo, maar ook hamers en spijkers. “We willen hiermee de nieuwsgierigheid van
leerlingen voeden. Leren is leuk en gaat vanzelf zodra je geïnspireerd raakt.” Ook aan de allerkleinsten is
gedacht; er zijn verkleedkleren en er is Duplo van allerlei figuren, zodat er ruimte is voor leren door rollenspel.
De naam van het lab is door de kinderen bedacht. Ze mochten allemaal een naam opschrijven en daar zijn er drie van uitgekozen. Alle kinderen hebben vervolgens hun stem mogen uitbrengen op één van de drie namen en hieruit kwam het Discoverylab als meest gekozen naam naar boven.
In het ontwerp is er rekening mee gehouden dat kinderen zich vrij door de ruimte heen kunnen bewegen. Alle meubelstukken zijn verplaatsbaar en in te richten voor elke situatie, zoals kringgesprekken en oefeningen van de Kanjertraining, zelfstandig werken aan taakwerk of een project, werken met een device om antwoord te vinden op een onderzoeksvraag, brainstormsessies, knutselen en bewegen.