De basisscholen binnen de Veluwse Onderwijsgroep zijn allen open katholieke scholen. Scholen die uitgaan van en geïnspireerd worden door de joods-christelijke traditie en de christelijk katholieke bronnen van onze samenleving. De Anne Frankschool staat nadrukkelijk open voor iedereen die onze uitgangspunten wil onderschrijven. Er is ruimte voor andere geloofsovertuigingen en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging. Concreet betekent dit dat onze scholen zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over de waarden en normen. We maken die opvattingen zo duidelijk mogelijk binnen de dagelijkse praktijk van ons onderwijs. We denken hierbij aan:
solidariteit: iets voor een ander over hebben, dichtbij en ver;
respect: respectvol omgaan met elkaar, met elkaars ideeën, overtuigingen en spullen;
verantwoordelijkheid: voor elkaars welbevinden en gevoel van veiligheid.
Inspiratie
De katholieke traditie (in de breedste zin van het woord) is bij dit alles voor ons een bron van inspiratie. We vinden deze inspiratie ook terug in het dagboek van Anne Frank. Deze inspiratiebronnen maken van onze school een plaats waar we kinderen leren om samen te leven en samen te leren. We staan open voor eenieder die deze idealen met ons deelt en eraan wil bijdragen. Kinderen komen naar de Anne Frankschool om te leren. Dat vatten we breed op. Niet alleen met verstand en kennis, maar ook door creativiteit, ontspanning en bezinning.
Activiteiten
Tijdens uitstapjes, projecten en excursies leren we kinderen aandacht te hebben voor andere culturen en staan we stil bij maatschappelijke thema’s. Tijdens de lessen levensbeschouwing stimuleren we kinderen een eigen levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen. Dit doen we door hen in contact te brengen met belangrijke verhalen en gebruiken van de katholieke traditie, maar ook door bronnen en gebruiken van andere levensbeschouwelijke tradities te bespreken. We leren de kinderen vragen te stellen en na te denken over de verschillende geloven en rituelen. We verwachten dat alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond, meedoen aan de lessen levensbeschouwing. In groep 4 kunnen
kinderen deelnemen aan de eerste communie en in groep 8 aan het vormsel. Voorbereiding op deze sacramenten en de viering ervan worden verzorgd door de Emmaüs-parochie, samen met de betrokken ouders. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor deze activiteiten. Jaarlijks vieren we, met inbreng van de kinderen, het kerstfeest, carnaval, Palmpasen en Pasen. Het kerstf eest vieren we in de kerk. Ouders/verzorgers kunnen hierbij ook aanwezig zijn. In de groepen 7 en 8 bezoeken kinderen elk jaar de Apeldoornse synagoge aan de Paslaan. Samen met de joodse gemeenschap herdenken de leerlingen de omgekomen joodse slachtoffers in Apeldoorn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het holocaustmonument voor de synagoge staat hier symbool voor en is geadopteerd door onze school. Wij willen de kinderen laten beseffen dat ons leven in vrijheid geen vanzelfsprekendheid is. De eerder genoemde waarden (solidariteit, respect en verantwoordelijkheid) zijn daarbij van essentieel belang. Identiteit is voor ons een vertrekpunt, geen eindpunt. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden, naar onze overtuiging, gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school.