Bij dyslexie komt het lezen en spellen bij sommige leerlingen langzaam op gang, terwijl zij wel een gemiddelde intelligentie hebben. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de lees- en/of spellingproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen deze problemen samen voorkomen, maar ook los van elkaar. Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als: ‘Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau’. Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen.
Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie geeft adviezen over hoe de school kinderen met leesproblemen kan begeleiden en ondersteunen. Ruim de helft van de kinderen gaat met deze hulp snel en goed vooruit. Is er ondanks extra hulp toch geen vooruitgang eind groep 3/midden groep 4, dan kan er sprake zijn van dyslexie en is het raadzaam een dyslexie-onderzoek te laten verrichten door een erkend instituut of bureau. Op school mogen wij alleen signaleren dat een kind kenmerken heeft van dyslexie.
Het dyslexiebeleid van de Anne Frankschool
Het is belangrijk om dyslexie vroegtijdig te signaleren, vandaar dat wij op het intakeformulier al vragen of er dyslexie in uw familie voorkomt. Wij gebruiken op onze school de kleuterscreening voor oudste kleuters en voor alle andere leerlingen het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Uiteraard worden stagnaties in de lees- en spellingontwikkeling altijd met de ouders/verzorgers besproken. Als aan de criteria voor de aanvraag van vergoeding voor onderzoek en begeleiding van dyslexie wordt voldaan, zullen wij de ouders adviseren een aanvraag te doen en zullen wij als school een leesdossier aanleveren. Om meer informatie toegankelijk te maken voor leerlingen met een leeshandicap, zoals kinderen met een visuele beperking en/of dyslexie hebben wij diverse hulpmiddelen.