Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvolle methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen.
De resultaten ervan bespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 6 t/m 8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op scholenopdekaart.nl.
De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB). De IB ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken.
Via het netwerk ‘Sociaal-emotionele ontwikkeling’ van de Veluwse Onderwijsgroep, waar onze school deel van uitmaakt, wisselen wij kennis op het terrein van sociale veiligheid uit met andere scholen. De deelnemers aan dit netwerk volgen regelmatig scholing om hun vakkennis actueel te houden. Het pestprotocol van de Kanjertraining is opgenomen in ons anti-pestbeleid.
ARBO werkgroep
De veiligheid in en rondom onze schoolgebouwen wordt gecontroleerd door de ARBO werkgroep. Deze werkgroep houdt zich bezig met de veiligheid in en rondom onze schoolgebouwen. De vierjaarlijkse risico-inventarisatie die de ARBO maakt is daarbij richtinggevend. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt. Het ondersteunend personeel houdt mede toezicht op wat er in school gebeurt. Meerdere teamleden zijn bedrijfshulpverlener en er vinden geregeld ontruimingsoefeningen plaats.
Verkeersveiligheid
Op de Anne Frankschool is verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Doel is de verkeersveiligheid rondom de school te verbeteren. Door middel van het schoolbulletin wordt u op de hoogte gehouden van de plannen, activiteiten en resultaten. In overleg met buurtbewoners en de wijkagent letten we gezamenlijk op de verkeersveiligheid om de school. Middels ons schoolbulletin attenderen wij ouders op hun verkeer- en parkeergedrag aan de Bas Backerlaan, Mariannalaan en Regentesselaan.
Vertrouwenspersoon
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders, leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens valt hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersoon bij ons op school is: Ellen Broekman, e.broekman@veluwseonderwijsgroep.nl.
Veilig Thuis
Het Advies Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is per 1 januari 2015 opgegaan in een nieuwe organisatie: adviezen meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ‘Veilig Thuis’. De school kan in geval van zorg over een kind of de thuissituatie bij dit meldpunt advies vragen. Bij zeer ernstige zorg over een leerling kan overgegaan worden tot melding.